Μια άγκυρα ηλικίας πάνω από 100 ετών «ψάρεψε» το πλοίο της Kapetanikolas N.E. «ΤΑXIARCHIS», αναχωρώντας το πρωί της 19ης Οκτωβρίου από τον όρμο της Αγίας Μαρίνας. Πρόκειται για άγκυρα τύπου «αγγλικού ναυαρχείου», η οποία εκτιμάται ότι ζυγίζει τέσσερις τόνους. Η άγκυρα είχε «πιαστεί» στην άγκυρα του πλοίου, όπου το ίδιο πρωί με τη βοήθεια γερανού αποκολλήθηκε και κατά πάσα πιθανότητα θα χρησιμοποιηθεί ως έκθεμα από την εταιρεία.
«Στο βυθό της Λέρου, ενός τόσο μεγάλου και ιστορικού λιμανιού, υπάρχουν ένα σωρό τέτοια «λάφυρα». Δε βρίσκεται συχνά, όμως, ένα τόσο παλιό αντικείμενο όπως η συγκεκριμένη άγκυρα», λέει ο καπετάνιος του «TAXIARCHIS», κ. Μικές Καρπαθάκης.
Ο κ. Καρπαθάκης δεν κρύβει την ικανοποίησή του για την «ψαριά» που είχε, αφού – όπως λέει – «τόσα χρόνια στα τιμόνια των πλοίων δεν μου είχε τύχει κάτι ανάλογο». Η άγκυρα «αγκιστρώθηκε» στην άγκυρα του δικού μας πλοίου όταν αναχωρούσαμε από τον όρμο όπου ήμασταν αγκυροβολημένοι. Δε μας δημιούργησε κανένα πρόβλημα, την είχαμε ανεβάσει μαζί με τη δική μας άγκυρα και όταν φθάσαμε στο Λιμάνι, ειδοποιήσαμε τον ιδιοκτήτη της εταιρίας Εμμανουήλ ΑΕ που δέχθηκε αφιλοκερδώς να μας βοηθήσει με το γερανό να τη βγάλουμε από το σημείο αυτό και να την τοποθετήσουμε πάνω σε μεγάλο φορτηγό – αφού ζυγίζει τουλάχιστον τέσσερις τόνους -, ώστε να τη μεταφέρουμε, τόνισε ο κ. Καρπαθάκης.
Όσο για το πλοίο που μπορεί να είχε μια τέτοια άγκυρα, ο καπετάνιος μας λέει: «Παλιά, όλων των ειδών τα πλοία είχαν τέτοιες άγκυρες, ακόμη κα τα αλιευτικά. Βέβαια, λόγω του μεγέθους της, θα πρέπει να είναι σίγουρα κάποιο μεγάλο πλοίο». Όπως ο ίδιος μας τόνισε, η άγκυρα θα τοποθετηθεί σε κάποιο χώρο της εταιρείας ως έκθεμα.
Τι είναι η άγκυρα «αγγλικού ναυαρχείου»;
Η άγκυρα «αγγλικού ναυαρχείου» ή «ένστυπος άγκυρα» έχει δύο βραχίονες όπου προσαρτώνται τα νύχια. Χαρακτηριστικό της είναι ο «στύπος», στο πάνω μέρος της ατράκτου, που είναι μακρύτερος και βαρύτερος από τους βραχίονες. Λόγω της γωνιακής τοποθέτησης του στύπου, όταν η άγκυρα κτυπήσει στο βυθό, αυτός θα έλθει σε οριζόντια θέση, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί ο κατώτερος βραχίονας να εισχωρήσει βαθιά στο βυθό. Ο στύπος μπορεί να είναι κινητός για την ευκολότερη αποθήκευση της άγκυρας.
Η άγκυρα αυτή χρησιμοποιήθηκε πάρα πολύ στα μεγάλα πλοία, αλλά εγκαταλείφθηκε λόγω της δύσκολης στοιβασιάς της, σε σχέση με τις καινούργιες. Είναι πολύ διαδεδομένη σε μικρά καΐκια λόγω των πολύ καλών χαρακτηριστικών κρατήσεων στο βυθό.
Επιμέλεια: ΚΑΡΠΑΘΑΚΗ ΚΑΛΛΙΟΠΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου