ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΛΕΡΟΥ

του Χριστόδουλου Κοκκώνη
Πρόεδρου της Δημοτικής Επιτροπής Τουρισμού

Είναι αλήθεια ότι τον τελευταίο καιρό γίνεται αρκετός λόγος για τον Τουρισμό σε σχέση με το νησί μας. Όλοι ξαφνικά αναρωτιόμαστε αν θα έχουμε Τουρισμό του χρόνου και πώς θα πάει ο Τουρισμός μας.
Όλοι φυσικά έχουν μια άποψη για το θέμα, οπότε αλλού ακούς ότι θα πάμε καλά, αλλού ακούς ότι θα είναι λίγο καλύτερα από πέρσι και αλλού ακούς ότι
επέρχεται καταστροφή.
Είναι προφανές βέβαια ότι η όλη συζήτηση ξεκίνησε από τη διαπίστωση που κάναμε όλοι, ότι κάτι δεν πάει καλά με τον Τουρισμό μας.
Όλο και λιγότερος κόσμος έρχεται στο νησί μας και οι περιβόητοι Tour Operators κάνουν όλο και λιγότερες κρατήσεις δωματίων.
Αυτές είναι ενδείξεις ότι «κάτι τρέχει».
Επειδή δυστυχώς όλοι μας έχουμε τη συνήθεια να ασχολούμαστε με κάτι όταν αρχίσει να υπάρχει πρόβλημα, δηλ. εκ των υστέρων και πολύ σπάνια ασχολούμαστε με κάτι για να προγραμματίσουμε το μέλλον του, έχει αρχίσει σήμερα μια μεγάλη συζήτηση για τον Τουρισμό.
Φυσικά όλοι μας έχουμε και μια ακόμη συνήθεια. Μόλις αρχίσει ένα θέμα να
απασχολεί την κοινωνία μας, έχουμε ξαφνικά όλοι μια άποψη. Γινόμαστε ξαφνικά ειδήμονες. Οπωσδήποτε δεν είναι καθόλου κακό όλοι να έχουμε άποψη για ένα θέμα που πραγματικά απασχολεί την τοπική μας κοινωνία όπως είναι ο Τουρισμός και το μέλλον του. Είναι κακό όμως να έχουμε άποψη μόνο και μόνο για να τονίσουμε την παρουσία μας στα τοπικά δρώμενα.
Όταν καταθέτουμε απόψεις για ένα ζήτημα είναι χρήσιμο να έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις και όχι να επαναλαμβάνουμε ευχολόγια και γενικολογίες.
Για παράδειγμα δεν νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμο σε αυτό το άρθρο να γράψω ότι για να πάει καλά ο Τουρισμός μας θα πρέπει να αυξήσουμε τις δαπάνες για διαφήμιση. Αυτό είναι κάτι πασιφανές. Αν θες να πουλήσεις, οτιδήποτε, θα πρέπει να το διαφημίσεις.
Κατά την άποψη μου είναι πολύ πιο χρήσιμο να καταθέσω την άποψη μου για το που, πως και γιατί πρέπει να διαφημίσουμε το νησί μας.
Η ενασχόληση μου με τον τουρισμό της Λέρου και η πολύ καλή σχέση που έχω δημιουργήσει με πάνω από 100 επαγγελματίες του χώρου μου έχει δώσει αρκετές ιδέες για το πώς θα μπορούσαμε όλοι μαζί να εργαστούμε για να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες Τουρισμού στο νησί μας.
Πάνω απ’όλα θα προσπαθήσω να είμαι πολύ συγκεκριμένος στις προτάσεις μου. Σαν πρακτικός άνθρωπος, είμαι κάθετα αντίθετος με γενικολογίες και ευχολόγια.
Τι γνωρίζουμε για τον Τουρισμό μας και τι προσφέρουμε τελικά; Για να ασχοληθεί κάποιος με ένα θέμα, αρχικά θα πρέπει να γνωρίζει με τι έχει να κάνει. Για να λύσεις ένα πρόβλημα πρέπει να ξέρεις τις παραμέτρους του.
Τι γνωρίζουμε άραγε σήμερα για τον Τουρισμό μας; Τι γνωρίζουμε για τα παρακάτω:
 Την προέλευση των τουριστών μας
 Το χρόνο διαμονής τους
 Την ηλικία τους
 Τις συνήθειές τους
 Αν έμειναν ευχαριστημένοι από το νησί μας
 Τι θα ήθελαν και δεν το βρήκαν
Υπάρχουν εκατοντάδες ακόμη ερωτήματα που θα μπορούσαμε να θέσουμε σε έναν
τουρίστα. Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για τις μελλοντικές κινήσεις όλων όσων ασχολούνται με τον Τουρισμό στην Λέρο. Οι απαντήσεις αυτές και η στατιστική ανάλυσή τους μπορούν να δώσουν πολύ συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές για την μελλοντική πολιτική που πρέπει να ακολουθήσουμε όλοι στον τομέα του Τουρισμού. Για παράδειγμα όταν κάποιος σήμερα έχει κάποια χρήματα και θέλει να ασχοληθεί με τον Τουρισμό το πρώτο πράγμα που σκέφτεται είναι να χτίσει ένα κατάλυμα. Τι όμως πρέπει να χτίσει; Ξενοδοχείο, διαμερίσματα, δωμάτια ή Βίλες; Δυστυχώς η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δίνεται μέχρι σήμερα χωρίς συγκεκριμένη αιτιολογία. Τα τελευταία χρόνια είναι «της μόδας» να χτίζονται ενοικιαζόμενες βίλες. Οι περισσότεροι λοιπόν χτίζουν ενοικιαζόμενες βίλες. Κάπου άκουσαν ότι έχουν ζήτηση. Από κάποιον φίλο που έχει «έγκυρη» άποψη, από κάποιον Tour Operator ή κάποιον άλλο. Είναι πολύ χρήσιμο να δει κανείς πόσα χρήματα έχουν επενδυθεί στη Λέρο για ανέγερση τουριστικών κατοικιών, χωρίς κανέναν προγραμματισμό. Στηριζόμενοι σε φήμες και ένστικτο οι ιδιοκτήτες προχωρούν στην ανέγερση μονάδων χωρίς κανένα προγραμματισμό και χωρίς καμία εγγύηση για το μέλλον της επένδυσής τους. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε τον Τουρισμό μας. Δεν γνωρίζουμε αν οι επισκέπτες μας θα ήταν περισσότερο ευχαριστημένοι ενοικιάζοντας μια βίλα αντί για ένα διαμέρισμα.
Κατά την άποψη μου όλα αρχίζουν από μια στατιστική μελέτη/δημοσκόπηση που θα πρέπει να διεξάγεται στα σημεία εισόδου/εξόδου του νησιού. Η μελέτη αυτή θα πρέπει να γίνεται κάθε χρόνο και τα αποτελέσματά κάθε χρόνου να συγκρίνονται με τα προηγούμενα έτη. Κάτι τέτοιο θα μας δώσει μια εικόνα για το που πηγαίνουμε. Η μελέτη αυτή μπορεί να δώσει πάρα πολλά συμπεράσματα με την κατάλληλη επεξεργασία των ερωτηματολογίων. Τα αποτελέσματα θα μας βοηθήσουν όχι μόνο να γνωρίσουμε τι θέλουν οι επισκέπτες αλλά και τι πραγματικά προσφέρουμε εμείς. Μήπως έχουμε τεκμηριωμένη άποψη για το τι υπηρεσίες προσφέρουμε; Όχι βέβαια. Και στο ζήτημα αυτό στηριζόμαστε σε φήμες. Η γενική άποψη είναι ότι δεν προσφέρουμε καλές υπηρεσίες. Τι μας λείπει όμως; Πολλές οι απαντήσεις και εδώ. Ένα θολό τοπίο που πρέπει να ξεκαθαρίσει.
Όμως ας μην μένουμε στα προβλήματά μας. Μέσα από μια μελέτη μπορούμε να
γνωρίσουμε και τα πλεονεκτήματά μας. Τα δυνατά μας σημεία.
Ας μην τα βλέπουμε όλα μαύρα. Έχουμε αρκετά πλεονεκτήματα, πράγματα που αρέσουν στους επισκέπτες μας. Τα γνωρίζουμε άραγε; Όχι. Εικάζουμε ότι είναι το πράσινο, η ησυχία, οι όμορφες παραλίες κτλ. Δεν είναι ο στόχος μου να αναλύσω όλα τα θετικά που θα μπορούσε να επιφέρει μια εμπεριστατωμένη μελέτη που θα στηρίζεται σε ερωτηματολόγια απαντημένα από επισκέπτες του νησιού κατά την είσοδο και την έξοδό τους από αυτό.
Η άποψη μου είναι ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αποτελέσει μια αφετηρία για μια οργανωμένη αντιμετώπιση του Τουρισμού και μια πολύ σημαντική υποθήκη για το μέλλον του στο νησί μας. Θα μπορούσε να είναι μια κίνηση που θα βοηθούσε σημαντικά στη χάραξη μιας στρατηγικής σε όλους τους τομείς που άπτονται του τουρισμού. Θα βοηθούσε μεταξύ άλλων στο να προγραμματίσουμε τι θα κτίσουμε, τι φαγητό θα φτιάξουμε αλλά και πως θα συμπεριφερθούμε στους Τουρίστες μας.
Ο τουρισμός δεν είναι έργο που εξαρτάται από τους παράγοντες που συνθέτουν μόνο την τουριστική υποδομή. Είναι υπόθεση όλων όσων ζούν και αναπνέουν στον τόπο που θέλει να αναπτυχθεί τουριστικά και να αξιοποιήσει τα τουριστικά του πλεονεκτήματα. Τέλος, ο τουρισμός απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό, σωστή στοχοθέτηση, προγραμματισμό, δημιουργικότητα, σύγχρονη τουριστική τεχνογνωσία, οργανωμένες συνέργειες, ευελιξία και κυρίως αγάπη για τον τόπο και την εξέλιξή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου