Η Τουριστική Προβολή ενός τόπου
Η τουριστική προβολή, δηλαδή η προβολή ενός τουριστικού προϊόντος ή ενός προορισμού αποτελεί θεμέλιο λίθο για την επιτυχία ή αποτυχία του στην αγορά. Αυτό μπορεί να γίνει άμεσα αντιληπτό αν σκεφτούμε ότι για την περίπτωση ενός προορισμού μία επιτυχημένη στρατηγική προβολής μπορεί να:
1. Να προσελκύσει Τουρίστες στη περιοχή
2. Να προσελκύσει Τουρίστες εκτός της Περιόδου Αιχμής
3. Να κεντρίσει το Ενδιαφέρον των Μέσων και να βελτιώσει το Προφίλ της Περιοχής
4. Να αναζωογονήσει τα Υπάρχοντα Θέλγητρα
5. Να ενισχύσει τις Επαναλαμβανόμενες Επισκέψεις
6. Να διατηρήσει την υφιστάμενη πελατεία
Ωστόσο δεν είναι λίγες οι φορές που μία στρατηγική προβολής είτε απέτυχε, είτε δεν είχε περιορισμένη μόνο επιτυχία. Στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι παραγνωρίστηκαν βασικά χαρακτηριστικά μίας επιτυχημένης στρατηγικής προβολής ενός προορισμού. Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι:
• Η αρμονική συνεργασία των εργαλείων τουριστικής προβολής
• Η έγκαιρη χάραξη πολιτικής που να λαμβάνει σοβαρά υπ’ όψιν της την υπάρχουσα κατάσταση, όσο άσχημη και αν είναι αυτή
• Η στόχευση της στρατηγικής προβολής σε συγκεκριμένα, προσβάσιμα και ήδη εξυπηρετούμενα τμήματα της αγοράς
• Η εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της έρευνας της τουριστικής αγοράς και
• Η αξιοποίηση των ευρημάτων και η άμεση προσαρμογή μέσα από την διαρκή ανατροφοδότηση
Τα Εργαλεία της Τουριστικής Προβολής
Θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε την τουριστική προβολή με μία εργαλειοθήκη όπου συναντούμε μία σειρά από εργαλεία. Τα κυριότερα από αυτά είναι:
• Η εικόνα του προορισμού
• Το λογότυπο (Logo)
• Το σύνθημα (Slogan)
• Η προώθηση του προϊόντος - προορισμού
o Οι δημόσιες σχέσεις
o Η διαφήμιση
• Το ίδιο το προϊόν - προορισμός
Το εργαλείο που μας απασχολεί ιδιαίτερα τόσο στα πλαίσια αυτής της εργασίας όσο και στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε είναι αυτό της εικόνας τους προορισμού και ο ρόλος που μπορεί να παίξει.
Ωστόσο, αν και γίνεται συχνά λόγος για την εικόνα ενός προϊόντος ή ενός προορισμού είναι δύσκολο να ορίσουμε με ακρίβεια περί τίνος πρόκειται. Ένας από τους ορισμούς που κατά καιρούς προτάθηκαν, και που φαίνεται να συγκεντρώνει τις απόψεις των ανθρώπων του χώρου είναι:
«Η εικόνα του προορισμού αναφέρεται στον συνδυασμό απόψεων και εντυπώσεων που βασίζονται σε πληροφορίες, οι οποίες προέρχονται από μία πληθώρα πηγών και δίνουν υπόσταση σε ένα νοητικό δημιούργημα»
Από τον παραπάνω ορισμό αντιλαμβανόμαστε ότι η εικόνα είναι μία πνευματική κατασκευή η οποία επηρεάζεται από μία πληθώρα παραγόντων. Ο εντοπισμός των παραγόντων και ικανότητά μας να τους διαμορφώνουμε με τον θεμιτό τρόπο είναι δύο στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν στην δημιουργία μιας αποτελεσματικής εικόνας για τον προορισμό. Η εικόνα αυτή μάλιστα θα πρέπει να είμαι απόλυτα συμβατή με το λογότυπο και το σύνθημα που έχουμε προωθήσει ή προσπαθούμε να προωθήσουμε για τον κάθε προορισμό. Ακόμη περισσότερο, η εικόνα θα πρέπει να βρίσκεται σε απόλυτη αρμονία με τη σύγχρονη πραγματικότητα ενός προορισμού. Αυτό σημαίνει ότι η εικόνα θα πρέπει να αντιπροσωπεύει όχι αυτό που θα θέλαμε να είναι ο προορισμός, αλλά αυτό που πραγματικά αντικρίζει ο τουρίστας.
Σε αντίθετη περίπτωση, ο τουρίστας εμφανίζει γνωστική δυσαρμονία που οδηγεί με τη σειρά της σε δυσαρέσκεια, χαμηλά επίπεδα ικανοποίησης και κακή φήμη. Φυσικά, η εικόνα του προορισμού θα πρέπει να είναι ελκτική, και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να βελτιώσουμε την πραγματική κατάσταση του προορισμού ώστε να ομοιάσει στην επιθυμητή, και όχι το αντίστροφο.
Με λίγα λόγια θα μπορούσαμε να πούμε ότι μία επιτυχημένη εικόνα ενός προορισμού:
1. Είναι δημοφιλής και αναγνωρίσιμη
2. Είναι αντιπροσωπευτική
3. Ενισχύει την Τουριστική Δραστηριότητα
4. Βοηθά στην Επέκταση της Τουριστικής Περιόδου
5. Αποτελεί βάση για την εδραίωση του Προορισμού στον Ανταγωνισμό
6. Επικεντρώνει το ενδιαφέρον της αγοράς στην συγκεκριμένη περιοχή
Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά αποτελούν δυνατότητες τις οποίες οφείλει να εκμεταλλευτεί ένας προορισμός για την ανάπτυξη και προβολή του.
Τέλος, προτείνεται η υιοθέτηση ενός μακρόχρονου προγράμματος, που θα εξασφαλίζει την ενσωματωμένη δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος: «Λέρος» με προσωπικότητα, χαρακτήρα και το αναγκαίο συγκριτικό πλεονέκτημα
Χριστόδουλος Κοκκώνης
04/01/2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου